Saturday 17 August 2013

Langkah Kurangkan Stress


Cara terbaik tuk hilang kan stress adalah dengan bersenam,melakukan yoga,bercuti dan sebagainye.. tetapi bagi mereka yang tiada masa untuk itu,boleh cuba langkah2 mudah seperti ini :-

KAWAL DIRI ANDA
Stress terjadi kerana anda terlalu berusaha untuk mengawalnya.Namun,pilihan di tangan anda tidak perlu memaksa diri. Sebaliknya cubaah untuk mengawal dan mengaturnya.

FIKIR POSITIVE
Stress akan meningkat apabila anda memikirkan tentang kekurangan diri. Penelitian menunjukkan seseorg yang percaya pada diri dan berkeyakinan dapat menjaga hormon kortisol dan stress akan rendah.

MAKANAN SIHAT
Banyakkan mengambil sayuran dan buah-buahan . elakkan gula,kafein dan makanan berlemak. Sumber tenaga yang sihat dapat membantu menjaga emosi anda dengan stabil. Selain itu, jangan makan apabila idak lapar kerana ini adalah salah satu tanda anda mengalami stress.

TIDUR BERKUALITI
Stress boleh menyebabkan eseorang kurang tidur. Oleh itu, elakkan perkara yang boleh menyukarkan anda tidur seperti mengabil minuman kafein atau makan sebelum tidur.

HIBURKAN HATI SENDIRI
Stress boleh menyempitkan pandangan anda dan sukar untuk menerima perkara2 baru. Untuk mengatasinya,cubalah mengikuti kelas sulaman,jahitan,melukis atau aktiviti yang menggembirakan anda.

sumber : Rapi

2 comments:

  1. bahaya stress ni..kadang2 boleh smpai pening kepala dibuatnya..btw nice post :)

    ReplyDelete

Usia Blog saya

Daisypath Anniversary tickers